Tretina Slovákov preferuje pri nákupe potravín samoobslužné pokladne

Zdroj: https://pixabay.com/sk/euro-bankovky-mince-eur%C3%B3pska-mena-1166051/

So samoobslužnými pokladňami sa v obchodoch stretlo už 86 % Slovákov, necelé dve tretiny (62 %) z nich však stále dávajú prednosť klasickému zaplateniu pri pokladni. Najobľúbenejšie na nákup potravín sú samoobslužné pokladne medzi mladými ľuďmi do 24 rokov a u užívateľov bezkontaktných kariet. Za hlavnú výhodu samoobslužných pokladní považuje viac ako polovica zákazníkov (53 %) rýchlosť nákupu. Vyplynulo to z prieskumu spoločnosti MasterCard pri príležitosti vyhlásenia súťaže MasterCard Obchodník roka 2015.

„Inštalovanie samoobslužných pokladní do predajní s potravinami sa v posledných rokoch stáva bežným štandardom a medzi zákazníkmi si získavajú stále väčšiu obľubu,“popisuje Josef Machala, Loyalty Leader Czech and Slovakia, MasterCard. Ľudia majú o samoobslužných pokladniach vysoké povedomie, o tomto pohodlnejšom spôsobe platenia nákupu vie 86 % z nich. Pri nákupe potravín ich preferuje tretina Slovákov.

Veľká väčšina ľudí sa už so samoobslužnými pokladňami stretla. Najvyššia miera povedomia o nich je vo veľkých mestách, najnižšia potom v sídlach strednej veľkosti. „Vo veľkých mestách sú hojne zastúpené predajne veľkých reťazcov, takže je omnoho väčšia šance nájsť tu samoobslužné pokladne“ vysvetľuje Josef Machala. Zatiaľ čo v mestách, ktoré majú okolo desaťtisíc obyvateľov, o nich vedia štyri pätiny ľudí (78 %), v mestách nad stotisíc obyvateľov pozná samoobslužné pokladne deväť z desiatich Slovákov (91 %).

Samoobslužne platia najviac mladí a ľudia s bezkontaktnou kartou

Výsledky prieskumu ukázali, že dominantnými faktormi pre preferencie samoobslužných pokladní sú vek užívateľa a jeho vzťah k spôsobu platenia nákupu. Zatiaľ čo samoobslužne radšej ako klasicky platí polovica mladých do 24 rokov (50 %), u obyvateľov nad 55 rokov je to zatiaľ každý štvrtý (28 %). Rolu hrá aj spôsob platenia nákupu. Využitie samoobslužnej pokladne ide ruka v ruke s použitím bezkontaktných platobných kariet – tieto pokladne preferuje 41 % ich užívateľov. Naopak z respondentov, ktorí moderným technológiám príliš nedôverujú (majú platobnú kartu, ale ju nepoužívajú), preferuje samoobslužné pokladne len 34 %.

Pri nákupe rozhoduje čas strávený pri pokladni

Ako najpodstatnejší dôvod pre využívanie samoobslužných pokladní uvádzajú zákazníci rýchle odbavenie a zaplatenie nákupu. To považuje za ich najväčšiu výhodu 53 % ľudí, každý piaty (20 %) potom víta tiež výrazne menšie fronty ako pri klasických pokladniach. Pre 10 % zákazníkov je dôležité, že v samoobslužnej pokladni majú nákup pod kontrolou a značne tak znižujú riziko zle nablokovaných položiek.

Naopak ako najväčšiu nevýhodu vníma 11 % respondentov prieskumu čakanie na obsluhu pri probléme s pokladňou, obsahom nákupu či v prípade chyby. Každý desiaty Slovák (12 %) sa obáva nedostatočnej znalosti či skúsenosti so samoobslužnou pokladňou. „Obavy zákazníkov sú zbytočné. S jednoduchým systémom samoobslužných pokladní sa dá veľmi rýchlo naučiť pracovať. Tieto pokladne zákazníkom prinášajú vysoké pohodlie nákupu, obzvlášť pokiaľ platia bezkontaktne,“ uzatvára Josef Machala.

 MasterCard Obchodník roka 2015

Už tretí ročník prestížnej súťaže MasterCard Obchodník roka ocenil najlepších slovenských obchodníkov. Absolútnym víťazom a držiteľom titulu MasterCard Obchodník roka 2015 sa stal, rovnako ako v predošlých dvoch rokoch, Martinus. Ten bol tiež ocenený v rámci odborovej kategórie ako MasterCard Obchodník s knihami 2015. Okrem nezávislého prieskumu rozhodovali o výsledkoch aj samotní zákazníci, ktorí mohli pomocou internetu na www.obchodnik-roka.ska SMS správ hlasovať za svojho obľúbeného obchodníka v kategórii MasterCard Cena verejnosti. Najviac hlasov získal rovnako ako vlani Lidl Slovenská republika.

 Graf 1.

Stretávate sa pri svojich nákupoch potravín s možnosťou platiť v samoobslužných pokladniach? Pokiaľ áno, akému spôsobu platby dávate prednosť?

 

 

Graf 2.

 Aké sú podľa vás výhody samoobslužných pokladní?

 

Prieskum bol vo februári 2016 realizovaný spoločnosťou GfK Czech na reprezentatívnej vzorke 1055 osôb internetovej populácie.

Buďte prvý, kto pridá komentár.

Napíšte komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.


*