Pribinov kríž I. triedy pre Augustu Herényiovú-Starostovú

Pri príležitosti 22. výročia vzniku Slovenskej republiky udelil v utorok 13. januára 2015 prezident republiky Andrej Kiska štátne vyznamenania desiatim osobnostiam z oblasti umenia, vedy, histórie a sociológie.

Dlhoročná popredná sólistka Baletu Slovenského národného divadla a pedagogička Augusta Herényiová-Starostová prevzala z rúk prezidenta Pribinov kríž I. triedy za mimoriadny celoživotný prínos pre slovenskú kultúru, osobitne v oblasti tanečného umenia.

Vedenie Slovenského národného divadla sa pripája k mnohým gratulantom a blahoželá umelkyni k vysokému štátnemu vyznamenaniu oceňujúc prínos vynikajúcej sólistky Baletu SND a pedagogičky a aj neustály záujem o úroveň a vývoj tohto krehkého umenia.

Meno Gusty Herényiovej-Starostovej je priaznivcom nielen baletného umenia dôverne známe. Po absolvovaní baletnej školy, pôsobila od roku 1947 tridsaťsedem rokov v SND. Vytvorila celý rad náročných kreácií, ktoré sa vyznačovali nielen precíznou virtuóznou technikou, ale aj pôsobivou krásou, vášňou, noblesou, príťažlivosťou zjavu aj vynikajúcimi hereckými schopnosťami. Debutovala v GershwinovejRapsódii v modrom (1948) a v Stravinského baletePetruška (1948). Postupne pribúdali ďalšie postavy – stvárnila herečku v Asafievových Plameňoch Paríža(1952) alebo Zaremu v jeho Bachčisarajskej fontáne(1953), Popolušku v Prokofievovom rovnomennom balete (1951), hlavnú postavu Giselle na hudbu Charlesa Adama (1956), Auroru v Čajkovského baleteSpiaca krásavica (1957), Gajané na strhujúcu hudbu Arama Chačaturjana (1959), bola Paňou Medenej hory v balete Kamenný kvietok (1958, hudba Sergej Prokofiev), Veronou v Jurovského Rytierskej balade(1960), či skvostnou Júliou v balete Romeo a Júlia(1968) a tak by sme mohli menovať mnoho ďalších baletných postáv klasického i moderného repertoáru.

V rozhovoroch na otázku, ktorú z postáv si najväčšmi obľúbila, často odpovedala, že azda dvojúlohu Odetty-Odílie z Čajkovského Labutieho jazera. Túto – jednu z najťažších postáv baletného repertoáru – naštudovala trikrát: v roku 1953, 1964, aj v roku 1972. A to už mala pani Herényiová štyridsaťdva rokov. Z neoklasického repertoáru si umelkyňa rada spomína naFadettu (1958), balet vytvorený podľa rovnomennej novely George Sandovej, hudba Leo Delibes.

V posledných rokoch aktívneho pôsobenia v SND sa Gusta Herényiová stala baletnou majsterkou, asistentkou choreografa baletu SND a venovala sa pedagogickej práci. V osemdesiatych rokoch dva roky pedagogicky pôsobila aj v Nemecku.

Na milované dosky SND sa ako osemdesiatročná vrátila v balete Made in Canada Jamesa Kudelku na hudbu Vivaldiho Štyroch ročných období (2010).

Balet SND pripravuje na začiatku februára premiéru kultového baletu Oskara Nedbala Z rozprávky do rozprávky. Gusta Herényiová vytvorila v tomto balete postavu Zlatovlásky v roku 1956 prakticky na začiatku svojej umeleckej kariéry. Pani Herényiová je mimoriadna dáma, ktorá si vždy dala záležať na tom, aby bola vo forme a tak tento rok ako 84-ročná prijala ponuku a na predstaveniach spomínaného titulu ju vo výnimočnej forme budú môcť diváci pozdraviť a oceniť potleskom ako babičku, ktorá bude deťom tlmočiť rozprávkové príbehy.

Zdroj: snd.sk

Na fotografii: Augusta Herényiová-Starostová preberá Pribinov kríž I. triedy z rúk prezidenta SR Andreja Kisku
Autor fotografie: SITA, 13. január 2015

Buďte prvý, kto pridá komentár.

Napíšte komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.


*