Radi by ste si zadovážili vlastné auto? Možno už svojho favorita dávno máte, ale neviete sa rozhodnúť, či je naftový motor tou správnou voľbou práve pre vás. Či už chcete vsadiť na vaše bohaté, doterajšie skúsenosti alebo sa plánujete poradiť s odborníkom, určite je vhodné sa o možnostiach naftového motora dozvedieť čo najviac.
Pravdepodobne nie ste pánovi Rudolfovi Dieslelovi (vynálezcovi), vďačný za určité nedostatky. Medzi ktoré sa radí napríklad vypúšťanie nebezpečných látok, konkrétne emisií oxidu dusíka, ktoré spôsobujú vytváranie vysokého množstva sadzí. Nevábnou predstavou sú aj vyššie náklady na jeho výrobu alebo ohraničený počet otáčok, ktorý obvykle dosahuje maximálny výkon vo výške 5000 otáčok za jednu minútu.
V priebehu posledných desaťročí, sa počet áut s naftovým motorom rapídne zvýšil. Až tak, že ich momentálny výskyt je z pohľadu celosvetovej produkcie automobilov minimálne polovičný. Dokonca na mnohých európskych trhoch je ich podiel omnoho vyšší. Ak túžite rozpoznať tajomstvo naftovej prosperity, pozrite sa na dôvody prečo je investícia do naftového motora tým pozitívnym riešením.
X výhod diesla o ktorých ste možno vôbec netušili!
Spoľahlivosť – Naftový motor pracuje ,,hlavne“ so vzduchom, ktorý sa nasaje a následne stlačí. Na rozdiel od Ottovho motora, ktorý ho nasáva vo forme horľavej zmesi, najčastejšie benzínu. Množstvo vzduchu ktorý si diesel vezme tak bohato stačí na potrebné zohriatie. Teplota, ktorá sa pohybuje v rozmedzí 700 – 900 °C je potrebná na to, aby sa nafta na výkon motora rozpálila aj sama.
Preukázateľnou výhodou sú tiež používané materiály. Dnes už je bežné, že sa povrchy vyrábajú zo syntetického diamantu, ktorý je známy svojou pevnosťou a odolnosťou. Avšak ani riadiaca elektronika nie je vôbec na škodu. Tá dokáže ovládacie impulzy korigovať tak, aby sa vstrekovače opotrebovali čo najmenej.
Nelimitovaná výkonnosť – Výkon diesel-u nepriamo ovplyvňuje aj činnosť vstrekovačov. Za čo najkratší čas, tak musia zvládnuť kvalitné rozprášenie potrebného množstva paliva. Na čo? Na potrebný pohon turbodúchadla., ktorého hlavnou úlohou je zabezpečiť vyššiu výkonnosť.
Pri benzínových motoroch nastáva ale určitý problém. A to ten, že sa pri použití turbodúchadla musí zredukovať kompresný pomer, aby neprišlo k samovznieteniu paliva. To sa nepriaznivo prejavuje na výkone vozidla pri nízkych otáčkach, kedy nie je dodávané potrebné množstvo vzduchu. Avšak naftové motory na rozdiel od tých benzínových, tento problém riešiť nemusia, pretože funkcia ich motoru je na princípe samovznietenia nafty priamo stavaná.
Vyššia energia – Ak sa pozeráme na naftu z cenového hľadiska, môže nám jej efektívnosť v porovnaní s benzínom pripadať nevýhodná až stratová. Hlavne v zimných mesiacoch je nafta drahšia ako rovnaké množstvo benzínu. Zásadnejším ukazovateľom je práve rozdielna hustota. Liter benzínu váži v priemere približne 748 g, kým liter nafty cca 833 g. Výhrevnosť je u oboch približne rovnaká, v rozmedzí od 42 – 43, 5 MJ / kg. To znamená, že s vyššou energiou nafty môžete cestovať o niečo ďalej.
Diesel je taktiež vhodný v prípade, že potrebujete prepraviť ťažší náklad na dlhé vzdialenosti. Ak bežne jazdíte rovnakou rýchlosťou na tratiach akými sú napríklad diaľnice, spotreba naftového motora je oproti tým benzínovým podstatne nižšia.
Obľúbenosť naftových motorov potvrdzuje aj spoločnosť AAA AUTO ktorá uviedla, že dopyt po ich jazdených automobiloch presahuje viac ako 45 % .