Ako sa orientovať pri zadávaní reklamy v printových médiách

Situácia vnímania printových médií je v súčasnosti taká, že zadávatelia začali považovať reklamu v časopisoch za neefektívnu, čo postupne vyplynulo z minulosti. Tejto mienke dopomohlo nesprávne zadávanie inzercie – zlé umiestnenie kvôli znižovaniu ceny, zameranie sa len na náklad a čítanosť, necielenie na konkrétnu skupinu zákazníkov, nezohľadňovanie podielu celkovej inzercie na redakčnom obsahu časopisu. Dôsledkom toho sa zmenilo celkové vnímanie printových médií. Tento pohľad je ale neobjektívny, pretože, aby bola inzercia efektívne zadávaná, je potrebné brať do úvahy viaceré faktory. Mnohí zadávatelia považujú inzerciu v printe za nepodstatnú. Predpokladajú, že inzercia na internete bude postačujúca, ale zabúdajú na jeden dôležitý fakt – neriešia kvalitu návštevníka stránky. Vidia len počet zobrazení, ale nemajú ako určiť, či si stránku zobrazil zákazník, ktorý by si mohol kúpiť ich produkt. V rámci webu to zadávateľ neposúdi. K téme sa vyjadrila Jana Zemková, riaditeľka vydavateľstva Trendy Bývanie, ktorá pôsobí v médiách viac ako 20 rokov.

„Najefektívnejšou formou je umiestnenie inzercie v kombinácii na webe aj v printe. Mnohí zadávatelia sa v súčasnosti sústredia len na internet, ale inzercia by nemala zostať len tam. Časopis, ktorý savšak stáva ideálnou voľbou pre odprezentovanie produktu, drží pozornosť čitateľa, pričom je dôležitý aj výber printového média. Časopisy sa líšia obsahom, rozsahom a dosahom, tieto atribúty majú podstatný vplyv na efektívnosť inzercie. Odporúčame kvalitný produkt kvalitne prezentovať. Zadávatelia inzercie by mali dobre poznať cieľovú skupinu a umiestňovať inzerciu tam, kde ju primerane oslovia. Zadávatelia tlačia predovšetkým na cenu inzercie, ale zabúdajú na dôležitý fakt, že potom je vydavateľ nútený uverejniť viac reklám za nižšiu cenu, a tým sa znižuje úroveň časopisu. Dôležitý je fakt, či je podiel inzercie adekvátny k rozsahu redakčných strán. Nemôže očakávať nízku cenu a zároveň výborný obsah, grafiku, počet strán tlače a kvalitu. Čitateľ hľadá primárne redakčný obsah, preto odporúame zadávateľom vydať sa skôr cestou odborných článkov alebo PR. Ak je k tomu uverejnená referencia alebo vyjadrenie výrobcu spojené s inzerciou, čitateľ dostane informáciu cez odborné poradenstvo. Ale aj množstvo PR článkov by malo byť optimálne. Ak ich je však veľa, čitateľ môže mať zmätok, pretože sa všetci prezentujú v najlepšom svetle a nerozoznáva medzi konkurenciou,“ konštatovala J. Zemková.

7p91eje9ajyemetcz2kxrj2065i

Poukázala aj na to, že mnohí zadávatelia si myslia, že dokážu robiť marketing na vlastnú päsť a za nízke náklady. Zadávatelia chcú dosiahnuť čo najrýchlejší efekt, vhodné je však zvážiť viaceré atribúty, ako socio-ekonomická skupina, kvalita produkcie, filozofia vlastnej značky a ďalšie marketingové nástroje. Okamžitý účinok je možné dosiahnuť uverejnením do viacerých časopisov určených širšej verejnosti, podiel ich cieľovej skupiny je však nízky. Pri modernom printovom médiu dosiahne zadávateľ dlhodobejší efekt, rozložený v čase. Príkladom toho je dvojmesačník Trendy bývanie, ktorý je okrem priameho predaja distribuovaný aj na rôzne podujatia.

„Zadávateľ by mal aj zvážiť, či sa obráti na reklamnú agentúru alebo vydavateľa. Pri reklamnej agentúre je výsledkom dobrá stratégia, pričom sledujú štatistické údaje o priamom predaji a čítanosti, ale neberú do úvahy iné faktory. Stratégia môže byť vynikajúca, ale počas roka sa môže objaviť iná príležitosť na odprezentovanie sa. Pri plánovaní na začiatku roka by si mal preto ponechať priestor aj na špeciálne ponuky. Pri kvalitne spracovanom časopise, dokonca aj menej hodnoteným podľa štatistických čísiel, v kombinácii so správnym umiestnením, môže mať vyšší dosah. Pri porovnávaní cien by mal zadávateľ rozlišovať, či ide len o cenu za tlačený časopis alebo, či je v cene zahrnutá aj ďalšia pridaná hodnota. Trendy bývanie neuverejní len inzerciu, ale poskytuje zákazníkovi pridanú hodnotu tým, že inzeruje v tlačenej, v elektronickej verzii, zdieľa na sociálnych sieťach – na Facebook. Okrem toho pravidelne aktualizujeme portál, organizujeme podujatia, na ktorých klientov ďalej propagujeme a umiestňujeme, spolupracujeme s obchodnými partnermi. Toto je cesta, ako sa zviditeľniť a ako treba vnímať médium. V susedných krajinách je to už štandard, na Slovensku ešte potrvá, kým dôjde k zosúladeniu záujmov vydavateľa a inzerenta,“ povedala J. Zemková.

brubeck-hanging-dining-sculptural-lamp-10

Podľa J. Zemkovej, zákazník hľadá, cestuje, navštevuje výstavy, porovnáva, až potom si vyberie a investuje do produktu, kúpa je dobre premyslená. Pri segmente nábytok, stavba domu, technológie, celkovo exteriér a interiér, nefunguje inzercia v časopise na rovnakom princípe ako pri iných tovaroch, napríklad kozmetiky, oblečenia, doplnkov a vitamínov. Zákazník sa pri rekonštrukcii, stavbe alebo zariaďovaní domu nerozhodne hneď na počkanie, potrebuje čas na premyslenie. Potrebuje sa rozhodnúť, aké materiály, štruktúru použiť, na aký účel sa bude využívať a zvážiť výber aj z estetického hľadiska – materiál, účel, inovácie, dizajn, estetika, kvalita a porovnáva.

„Podstatné je uvedomiť si, že zadávateľ má na médiá iný pohľad ako čitateľ. Čitateľ sa pozerá z hľadiska obsahu, ten ho zaujíma a kvôli nemu ho kúpi. U nás, v TRENDY Media, sme vytvorili moderné, odborno – populárne, printové médium. Sme kombinácia printu a webu. Keď si čitateľ prelistuje nejaký časopis, hneď vie posúdiť, pre koho je určený. Vyberáme z množstva tovaru a vhodne ho umiestnime, čím pomáhame čitateľovi k ľahšej orientácii. Vytvárame pohľad aj pre zadávateľa uverejneného ako odborníka, a podporujeme aj predaj jeho výrobkov prostredníctvom kvalitných fotografií. V konečnom dôsledku tým zaujmeme cieľovú skupinu čitateľov a máme trvalejší dosah.“

Počas troch rokov vychádzania si magazín TRENDY BÝVANIE – časopis o dizajne, stavebníctve, záhrade a architektúre, získal priaznivcov medzi oboma cieľovými skupinami-laickou i odbornou verejnosťou, aj dôveru inzerentov. Kvalitný obsah na 128 až 160 stranách a pútavé grafické spracovanie priťahuje cca 100 000 čitateľov, ak zarátame tlačenú aj elektronickú verziu časopisu, internetový portál www.trendybyvanie.sk a Facebook stránku TrendyBývanie. Časopis si však svoje miesto na trhu inzerentov musel tvrdo vybojovať v konkurencii neprehľadných konkurenčných ponúk, ktoré podliezajú latku kvality a stavajú na čo najnižšiu predajnú cenu i dumpingové ceny.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *