Bio olivový olej a slnečnicový olej – ktorý z nich má lepšie využitie a nutričný profil?

Zdravé potraviny

Oleje zohrávajú v našej kuchyni a výžive významnú úlohu. Rôzne variácie rastlinných olejov sa používajú vo svete už po celé stáročia. Na trhu sú dostupné stolové oleje rôzneho druhu – slnečnicový, repkový, palmový, kokosový, olivový olej. Aj keď majú veľa spoločného, každý z nich je špecifický svojím zložením. Ktorý rastlinný olej je z hľadiska všestranného využitia najvhodnejší?

Veľa sa hovorí aj o rozdelení olejov podľa ich vhodnosti na použitie v studenej alebo teplej kuchyni, na varenie či pečenie, no jednoznačný zoznam a odporúčané oleje nenájdete. Platí skôr to, že čím viac zdraviu prospešných látok olej obsahuje, tým viac je vhodnejší do studenej kuchyne, pretože pri tepelnej úprave by mohol strácať na hodnote.

Význam rastlinných olejov vo výžive

Rastlinné oleje sú vlastne kvapalné mastné kyseliny pochádzajúce z rôznych druhov rastlín alebo ich semien. Zaraďujeme ich medzi tuky, ktoré slúžia ako zdroj energie a sú potrebné pre látkovú výmenu. Či už chudnete, alebo sa stravujete normálne, svoje miesto v jedálničku majú vždy. Ich význam v našej výžive spočíva tiež v tom, že majú vysoký obsah nenasýtených mastných kyselín a obsahujú aj ďalšie dôležité látky, ako sú v tukoch rozpustné vitamíny A, D a E a fytosteroly.

Esenciálne mastné kyseliny nám pomáhajú znižovať zlý cholesterol v krvi a vitamín E je významný antioxidant, ktorý pomáha posilniť pokožku, spevniť vlasy a nechty. Práve nenasýtené, rastlinné tuky by v našej potrave mali prevládať.

Z hľadiska spotreby sú u nás najviac používané slnečnicový, olivový a repkový olivový olej. Vlastnosti a kvalitu olejov určuje aj spôsob výroby, a to či sú lisované za studena, alebo za tepla a akou metódou.

Olivový olej verzus slnečnicový olej

Slnečnicový olej je najpoužívanejším olejom v našich domácnostiach. Vyrába sa lisovaním semien slnečníc. Kvôli obsahu polynenasýtených mastných kyselín je pomerne nestabilný, čo možno mnoho ľudí nevie, už pri teplote 50° C vznikajú škodlivé látky. Z pohľadu toho či žijeme zdravo je jeho konzumácia vhodná, no azda viac práve v studenej kuchyni než na vysmážanie. Dá sa použiť na výrobu šalátových dresingov, prípadne nielen na priamu konzumáciu, ale aj zvonka na pokožku, ktorú pomôže vyživiť a zvláčniť.

Slnečnicový olej neobsahuje úplne vhodný pomer omega 3 a omega 6 mastných kyselín, preto jeho benefit z pohľadu kardiovaskulárneho zdravia nie je až taký výrazný. Problémom môže byť nájsť na trhu slnečnicový olej v skutočnej bio kvalite a tiež balenie olejov do plastových fliaš, najideálnejšie sú totiž tmavé sklenené fľaše, ktoré uchovávajú kvalitu oleja a štruktúru mastných kyselín.

Olivový olej sa v našom kraji nevyrába, jeho produkcia patrí predovšetkým do oblasti Stredomoria, a je typickou súčasťou stredomorskej kuchyne. Rovnako obľúbený je však aj v našich končinách. Ide o najstarší používaný olej a je známy tým, že má svoju charakteristickú výraznú arómu. Na rozdiel od ostatných rastlinných olejov je vyrábaný z celých plodov rastlín. Olej je bohatý na mononenasýtené tuky, ktoré sú prospešné pre naše srdce.

O olivovom oleji koluje určitý mýtus o tom, že je vhodný iba na použitie v studenej kuchyni. Olivový olej môžeme, naopak, označiť za najuniverzálnejší olej z hľadiska použitia v kuchyni. Jeho dymový bod, teda teplota pri ktorej sa olej ešte neprepaľuje pri tepelnom použití, je vyšší ako pri slnečnicovom oleji. Za studena lisovaný olej sa prepaľuje až pri teplote 191° C, a preto je možné ho použiť aj na varenie či dusenie.

Samozrejme, ide o olej aromatický, ktorý sa nemusí hodiť na prípravu každého jedla a ladiť so všetkými surovinami, a práve preto je vhodné jeho použitie v studenej kuchyni, kde vyniknú jeho kvality a benefity. Vysoké teploty totiž spaľujú vzácne látky, vitamíny, minerály, enzýmy a flavonoidy. Okrem kuchyne si olivový olej našiel využitie aj v kozmetike, pretože je výborný ako hydratačný prostriedok na pokožku. Aj pri kúpe olivového oleja si však treba dávať pozor na kvalitu, ktorá začína už pri procese výroby.

Niektoré rastlinné oleje je dnes možné dostať v bio kvalite, a tú je vhodné pri kúpe aj vyhľadávať. Na trhu je totiž ešte stále dosť produktov, ktoré nespĺňajú požiadavky na kvalitu. Dokonca medzi olivovými olejmi možno nájsť falošný olej nízkej kvality, ktorý býva iba zmesou slnečnicového, olivového, prípadne sójového oleja a často obsahuje aj rôzne ďalšie umelo pridané látky. Preto by ste pri výbere výrobcu mali byť opatrní a naozaj dôsledne študovať etikety a vyhľadávať len certifikované produkty. Zdravé potraviny dnes dokážete zakúpiť a online a vôbec sa toho netreba obávať, pokiaľ výrobca preukazuje kvalitu svojich produktov technickými listami a certifikátmi, prípadne recenziami zákazníkov alebo odbornej verejnosti.

Vlastnosti extra panenského bio olivového oleja

Extra panenský alebo extra virgin olivový olej je lisovaný za studena priamo z plodov olivovníka. Farba olivového oleja závisí na odrode a zrelosti plodov. Chuť oleja je horká a mierne štipľavá, vďaka obsahu polyfenolov, preto by mal jemne škriabať v krku – ide o prirodzenú pikantnosť. Extra panenský olivový olej sa vyrába šetrným lisovaním s použitím moderných technológií a s ohľadom na životné prostredie, použitia hnojív a postrekov.

Chuť a kvalitu panenského oleja ovplyvňuje aj nadmorská výška v akej sa olivy pestujú, celkové podnebie a doba zberu. Veľké plus je, že obsahuje extrémne nízke množstvo kyselín, vďaka čomu si zachováva svoju typickú chuť olív a je stabilný proti oxidácii. Keďže je citlivý na svetlo, predáva sa v tmavých sklenených fľašiach a mal by sa skladovať na suchom, chladnom mieste.Najlepšie olivové oleje pochádzajú práve z menších rodinných fariem. Panenský olivový olej môžete používať ako náhradu všetkých tukov, rastlinných aj živočíšnych. Pridať si ho môžete do smoothie, vtedy podporí vstrebávanie živín, pokvapkaním chlebíka zase znížite glykemický index pečiva. Užívať ho môžete tiež len tak pre zdravie, lyžičku ráno a večer, či ako šalátovú zálievku a tiež na dokončovanie jedál.

Buďte prvý, kto pridá komentár.

Napíšte komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.


*