Musí to byť film o energii a vesmíre, ale nie o astronómii či fyzike. Musí ukazovať to, ako energia počas celých dejín poháňala svet, ale nemá to byť dejepisná snímka. A mala by predstaviť aj fantastické vízie budúcnosti, ale nemôže to byť sci-fi. Tak ako ten film spraviť?

3D film Odysea energie je snímka, za ktorou stoja Slovenské elektrárne. V roku 2015 získal najvýznamnejšie ocenenie vo svojej kategórii na festivale firemných filmov v Cannes. To je časť príbehu, ktorú pozná mnoho ľudí a ktorá korunovala úspech tohto krátkeho 10-minútové filmu, premietaného v infocentre Energoland Mochovce.

Zvyšok, teda to, čo úspechu predchádzalo, trvalo skoro rok. A bola to poriadna drina – hodiny za počítačom a nad štúdiami, ktoré vlastne s hlavnou témou nesúviseli… Aspoň nie na prvý pohľad.

Prvý svojho druhu

Ocenená snímka Odysea energie, ktorú produkovala slovenská firma Strategic, sa vyrábala približne osem mesiacov a spolupracovalo na nej asi 40 ľudí. Zásluhu na úspechu má určite aj fakt, že počas realizácie filmu sa využili najmodernejšie a inovatívne technológie, vďaka ktorým má divák pri sledovaní príbehu autentické pocity.

Na časovej ploche necelých desať minút ilustruje všetky dôležité etapy zrodu zdrojov energie a ich využitie. „Našou snahou bolo urobiť film v rámci možností 3D animácie čo najrealistickejší, no zároveň emocionálny a pútavý. Ocenenie z Cannes nás potešilo a zároveň dokazuje, že sa nám náš zámer podarilo naplniť,“ povedal režisér Martin Vančo z Alien Studio, ktoré stojí za animáciou filmu.

3D animácia bola zatiaľ najväčším projektom štúdia, doteraz ešte na našom území nevznikli animácie v takomto rozsahu. To si vyžiadalo náročné prípravy: štúdie tvarov a uveriteľných pohybov všetkých objektov vo filme, či už prehistorických zvierat alebo novodobých strojov.

Aj preto prípravné práce: 3D modelovanie, textúrovanie, animácia, a vylaďovanie 3D formátu trvali viac ako rok.

„Len animácii sa venovali piati ľudia,“ vysvetľuje kreatívny riaditeľ Alien Studio Ivan Uličný a dodáva: „Špeciálne pohybom dinosaurov sa venovali dvaja animátori, ktorí s tým majú najviac skúseností, keďže animácia živých organizmov a postáv si vyžaduje dlhodobý tréning v tejto oblasti.“ Zvyšok tímu pracoval na animácii neživých predmetov, modelovaní scén a nastavovaní materiálov a svetiel.

„Vymysleli“ dinosaurov

Animátori sa pri realizácii filmu vrátili aj do študentských čias. Veď ich úlohou bolo reálne vykresliť tvory, ktoré dávno vyhynuli a tak nemali možnosť pozorovať ich v realite. „Vychádzali sme len z dostupných zdrojov, z odbornej literatúry, filmov, či internetu,“ prezrádza 3D animátor Ivan Ožvald. „Získané informácie nám pomohli pri animovaní jednotlivých častí tiel dinosaurov a k tomu, aby ako celok pôsobili pre diváka reálne a prirodzene.“

Na animátorov potom čakali hodiny strávené pri monitore a nad klávesnicou. Pri animácii charakteru zvieraťa alebo človeka je totiž potrebné sa dôkladne oboznámiť s objektom animácie – jeho charakterom, výškou, váhou, počtom končatín a podobne. „Nie všetko robí počítač,“ pripomína I. Ožvald. „Základy počítačovej animácie vychádzajú z techniky ručne kreslenej animácie, prípadne bábkovej animácie, kde animátor musí na základe svojich skúseností rozhýbať objekt v čase tak, aby docielil požadovaný pohyb, animáciu. Počítač tu teda treba vnímať na jednej strane ako nástroj, ktorý nám vo veľkej miere uľahčí a hlavne urýchli prácu, ale na druhej strane ako vec, ktorá bez zadávania správnych príkazov nevytvorí nič.“

A najmä, samotný počítač nevie vôbec nič o dinosauroch. Preto je potrebné naštudovať si anatómiu a proporcie kostier dinosaurov a vyrobiť 3D model. „Keďže tieto zvieratá už dnes nežijú, ich pohyby sú výhradne na predstavivosti animátora. Dynamika pohybov ťažkých zvierat sa dá odpozorovať napríklad na slonoch, štýl chôdze jaštera na dvoch nohách zase na bežiacich vtákoch,“ prezrádza postup ďalší z 3D animátorov, Roman Straponček. Aby divák uveril animácii, musí sa myslieť na každý detail, ktorý pri pohybe postavy vzniká, napríklad na pružnosť kože či napínanie a uvoľňovanie svalov.

odysea01b

Aj manuálna práca

Pri sledovaní filmu si človek ani nestihne uvedomiť, aká obrovská kreativita, pretavená do stoviek hodín, je za celkovým výsledkom úspešného diela. „Najviac času nám pri tom zabrala práve príprava animovateľného 3D modelu, to častokrát zaberie polovicu času na výrobu celej animácie,“ vysvetľuje Straponček. „Ide totiž o zladenie kostry s viditeľným modelom a nastavenie deformácií pokožky a svalstva. Zvyšok už záleží len na skúsenostiach animátora.“ Ten potom pohyby vytvára ručne takzvaným kľúčovaním rôznych póz v čase. Pri rýchlejších pohyboch je potom potrebný väčší počet kľúčov. Správne polohy tela a ich načasovanie potom rozhodujú, či pohyb pôsobí umelo alebo prirodzene. Aj preto je to pomerne zdĺhavý proces, kým animácia pôsobí uveriteľne. A netreba zabudnúť aj na pohyb kamery, tá sa totiž tiež animuje ručne.

Úspech motivuje

Úchvatný film Odysea Energie patril realizačne medzi časovo a produkčne zložitejšie projekty. Príbeh energie od jej vzniku až po súčasnosť zaujal dejom, prepracovanými vizuálnymi efektmi, aj krásnou hudbou, ktorej autormi sú Emil a Juraj Čambál.

„Naším hlavným cieľom bolo dosiahnuť u divákov silný zážitok a pozitívnu reakciu. Ukázali sme vývoj vesmíru, hmoty, energie a Zeme a podarilo sa nám to spôsobom, ktorý u mnohých divákov vyvolá silné emócie. Nájdu tam ohromenie, radosť, smútok, aj štipku dobrodružstva a nádeje. Ja osobne to považujem v prípade animovaného filmu bez slov za náš najväčší úspech,“ hodnotí Miroslav Šarišský, vedúci externej komunikácie a brandingu Slovenských elektrární.

Zdroj: http://www.seas.sk/clanok/ako-sa-animuje-uspech/245

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *