Tohoročný Deň bez dlhov odhalil, že Slováci sa najčastejšie zadlžujú pre spotrebiteľské úvery

Medzi najčastejšie dôvody, ktoré vedú slovenských spotrebiteľov k rozhodnutiu čerpať pôžičky vo forme spotrebiteľských úverov a hypoték, patria túžba po vlastnom bývaní a nákupy domácich spotrebičov, automobilov a dovoleniek. Tieto pôžičky sa však v prípade zlého finančného plánu alebo platobnej nezodpovednosti najčastejšie menia na problematické nesplácané dlhy. Uvedené zistenia vyplývajú z reálnych výpovedí ľudí, ktorí v rámci tohoročného Dňa bez dlhov hovorili s poradcami zo spoločnosti KRUK Česká a Slovenská republika (KRUK).

Počas tohto ročníka Dňa bez dlhov navštívilo odborníkov zo spoločnosti KRUK viac než dvesto slovenských spotrebiteľov, ktorí sa v dňoch 12. – 15. novembra vydali do informačných stánkov a mobilných expozícií v Bratislave a Košiciach. Návštevníci stánkov hľadali predovšetkým rady, ako zlepšiť plánovanie v oblasti osobných financií, a najvhodnejšie postupy pri hrozbe exekúcie, prevencii pred upadnutím do hlbokých dlhov a riešení vlastných problémov s dlhmi.

Banky aj nebankové inštitúcie víťazia nad rodinou

Rozhovory s návštevníkmi stánkov KRUK odhalili predovšetkým fakt, že slovenskí občania sa väčšinou hanbia požičiavať si pri nedostatku vlastných finančných prostriedkov peniaze vo svojich rodinách, a preto sa primárne obracajú na bankové i nebankové inštitúcie, ktoré im poskytujú maximálnu anonymitu. Až v prípade problémov so splácaním týchto pôžičiek skúšajú hľadať pomoc vo vlastnej rodine. „Stále viac sa ukazuje, aké dôležité sú rodiny s otvorenou komunikáciou a aktívnym prístupom k riešeniu možných problémov všetkých svojich členov,” uviedla Markéta Fixová, tlačová hovorkyňa spoločnosti KRUK. „Návštevníci našich terénnych expozícií potvrdili, že súdržné rodiny dokážu prakticky vždy vyriešiť finančné záväzky, ktoré presiahli možnosti jednotlivca. Narušené vzťahy a problémy s komunikáciou v rodinách sú však dnes oveľa častejšie a ich dôsledkom je neprekonateľný stud brániaci zveriť sa príbuzným s finančnými problémami, ktorý vedie k závažným problémom so splácaním pôžičiek balansujúcim až na hranici exekúcií.”

Spotrebný život víťazí nad logikou

Ak sa slovenskí spotrebitelia dostanú do situácie, ktorá si žiada použitie vyššej sumy finančných prostriedkov, než majú aktuálne k dispozícii, oveľa častejšie sa uchyľujú k okamžitým pôžičkám a nedokážu maximálne využiť svoje úspory v kombinácii s plánovanými rezervami pravidelných príjmov. Pôžičky najčastejšie tvoria spotrebiteľské úvery (56 %), hypotéky (51 %), kreditné karty (46 %) a kontokorenty (31 %). Len málokedy je však potreba ďalších finančných prostriedkov neodkladná. Slovenskí spotrebitelia skrátka neradi čakajú, a tak pôžičky najčastejšie využívajú na okamžitý nákup vybavenia domácností bielym tovarom a elektronikou (48 %), automobilov (41 %), dovoleniek (32 %) a – predovšetkým vianočných – darčekov (26 %). Približne 17 % ľudí sa snaží formou pôžičiek preklenúť tiesnivú finančnú situáciu či inú pôžičku. „Mohutné reklamné kampane veľkých predajcov a výrobcov spotrebného tovaru spolu s rastúcim tempom spotrebiteľskej konzumerizácie zvyšujú túžbu ľudí po okamžitom vlastnení nových vecí. Emócie potom často zatienia rozum a výsledkom je neuvážené nakupovanie a zadlžovanie,“ doplnila Markéta Fixová. „Nákupy na dlh však môžu priviesť spotrebiteľa do finančných problémov alebo ho dostať až do dlhovej špirály. Je preto úplne zásadné vytvoriť si finančnú rezervu pre prípad výpadku pravidelného príjmu.“

Väčšina Slovákov odkladá riešenie svojich finančných problémov

Návštevníci informačných stánkov a mobilných expozícií sa zhodli, že len málokto rieši svoje finančné problémy okamžite po tom, ako nastanú. K odkladu riešenia finančných problémov vedie slovenských spotrebiteľov väčšinou stud (55 %), nižšia finančná gramotnosť (46 %) a bezradnosť (25 %). Často tiež odkladajú okamžité riešenie z dôvodu očakávania skorého zlepšenia svojej finančnej situácie (29 %). Keď už ďalšie odklady nie sú možné, snažia sa najčastejšie tzv. vyraziť klin klinom, teda pokryť jednu pôžičku inou (45 %), čo je najnebezpečnejší variant z hľadiska rizika osobného bankrotu či exekúcie. „Každý, kto sa dostane do dlhov, by mal čo najskôr kontaktovať svojho veriteľa a súčasne sa odvážiť oznámiť problém svojej rodine, ktorá môže ako prvá zasiahnuť a pomôcť. Psychologickú či komunikačnú úlohu rodiny dokáže prípadne zastúpiť odborná pomoc bezplatných neziskových organizácií,” uzavrela Markéta Fixová.

O spoločnosti KRUK

Spoločnosť KRUK Česká a Slovenská republika s.r.o. (KRUK) je členom skupiny KRUK – medzinárodnej spoločnosti, založenej v roku 1998, ktorá pôsobí v Českej republike, Poľsku, Nemecku, Rumunsku a na Slovensku. Spoločnosť KRUK sa zameriava na správu pohľadávok finančných ústavov a korporátnych zákazníkov. Spravuje pohľadávky bánk, poisťovní, telefónnych operátorov i poskytovateľov energií a ďalších služieb. Motto spoločnosti „Pomáhame splatiť dlhy“ je výsledkom inovačnej politiky orientovanej na zmierne riešenia. Medzi hlavné prednosti, ktorými sa vyznačuje spoločnosť KRUK, patrí partnerský a osobný prístup k zadlženým osobám či firmám a pochopenie ich situácie. Cieľom tohto prístupu je motivovať zadlžené osoby, aby začali rokovať o splatení dlhov vo forme splátok, ktoré si môžu dovoliť podľa svojej aktuálnej finančnej situácie. Viac informácií o spoločnosti KRUK je k dispozícii na webovej lokalite www.cz.kruk.eu.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *