Dovolenka doma zažíva renesanciu. Dvojnásobný počet Európanov bude tráviť dovolenku vo svojich krajinách.

Trendom tohtoročnej dovolenkovej sezóny bude cestovanie v tuzemsku. Očakáva sa , že až 1,14 miliárd ciest ľudí z celej Európy sa uskutoční v rámci ich domoviny. Počet dovoleniek strávených Európanmi v ich vlasti sa tak tento rok zvýši o 114 %, čo je oproti roku 2013 viac než dvojnásobný nárast. Rebríčku krajín, ktorých obyvatelia hodlajú najčastejšie využiť možnosti k odpočinku a relaxácii vo svojej vlasti, kraľuje Francúzsko, nasledované Španielskom, Nemeckom, Veľkou Britániou a Ukrajinou. Ukázala to analýza cestovných trendov spoločnosti MasterCard vychádzajúca z prieskumu Euromonitor.

Prieskum Európskej komisie zistil, že v roku 2013 trávili svoju hlavnú dovolenku v tuzemsku viac než dve pätiny Európanov, pričom za hranice EÚ sa vydala iba necelá pätina [1] . Podobný trend je možné dlhodobejšie sledovať aj na Slovensku. Podľa štatistík Slovenského štatistického úradu uskutočnili Slováci v štvrtom štvrťroku 2012 1 195 040 krátkodobých a dlhodobých dovolenkových ciest doma i v zahraničí, z toho 67 % ciest v SR a 33 % ciest v zahraničí. Hlavným účelom krátkodobých dovolenkových ciest v SR bola rekreácia a šport (31,3 %) návšteva príbuzných, rodiny a známych (29,7 %) a wellness pobyt (10,9 %). Hlavným účelom dlhodobých dovolenkových ciest v SR bola rekreácia a šport (43,9 %), návšteva príbuzných, rodiny a známych (27,3 %), zdravotná a medicínska starostlivosť (10,6 %) a wellness pobyt (9,1 %).

Rastúcu obľubu tuzemských dovoleniek komentuje Javier Perez, prezident spoločnosti MasterCard Europe: „Vzhľadom k tomu, koľko toho Európa ponúka, ma vôbec neprekvapuje, že rekreanti majú tendenciu zostávať vo svojej vlasti. Európania sa podľa všetkého chcú vyhnúť stresu spojenému s opúšťaním pohodlia, na ktoré sú zvyknutí, a snažia sa preskúmavať destinácie, ktoré sú im najbližšie.“

Pri plánovaní dovolenky je dôležité oboznámenie s destináciou a odporúčania. Viac než polovica (56 %) respondentov prieskumu totiž uvádza, že pre výber destinácie je rozhodujúce odporúčanie od priateľov, kolegov či príbuzných, spoľahlivosť a pohodlie. Takmer polovica (46 %) Európanov si v roku 2013 zvolila dovolenku na pláži pred dobrodružnejším variantom.

Ďalšími kritériami, podľa ktorých si ľudia vyberajú krajinu pre svoju dovolenku, je bezpečnosť a finančná náročnosť. „Bezpečie, spoľahlivosť a istota sa na dovolenkách často spájajú s peniazmi a platbami. Preto prinášame najlepšie tipy, ako si zabezpečiť hladký priebeh cesty a ako behom svojho pobytu bezpečne platiť,“ uviedol Miroslav Lukeš, generálny riaditeľ MasterCard pre ČR a SR.

1. Vyskúšajte nové spôsoby platenia. Cestovné lístky sú na ústupe. Pri cestovaní vám môžu uľahčiť život bezhotovostné platobné metódy, vrátane mobilných a bezkontaktných.

2. Maximálne využívajte možnosti svojej karty. Zoznámte sa so službami, ktoré vám vaša karta ponúka, napr. poistenie, cestovné a rekreačné služby, vďaka ktorým si budete môcť svoju cestu ešte viac vychutnať.

3. Zavolajte vopred. Oznámte svojej bankovej alebo finančnej inštitúcii, kam máte namierené, aby vám mohla rýchlejšie pomôcť, v prípade, že sa niečo prihodí.

4. Buďte pripravení. Vytvorte si zoznam kariet, ktoré budete mať so sebou, a do telefónu si uložte číslo pre ich zablokovanie v prípade straty alebo odcudzenia.

5. Aktuálne informácie na Priceless. Nech už vyrážate len do blízkeho okolia, alebo cestujete do zahraničia, pozrite sa na internetové stránky www.Priceless.com, kde nájdete špeciálne ponuky a možnosti vyžitia, ktoré vám môžu výlet ešte viac spríjemniť.

O prieskume

Dáta pochádzajú z prieskumu Passport uskutočnenom spoločnosťou Euromonitor International a analyzovaním spoločnosťou MasterCard Europe. Passport je analýza globálneho trhu uskutočnená spoločnosťou Euromonitor International, ktorá sa zameriava na rozbor odvetvia cestovného ruchu v rôznych krajinách po celom svete.

Analýza prognóz pre odvetvie cestovného ruchu na rok 2014 zahŕňa krajiny: Albánsko, Andorra, Belgicko, Bielorusko, Bosna a Hercegovina, Bulharsko, Cyprus, Čierna Hora, Česká republika, Dánsko, Estónsko, Fínsko, Francúzsko, Grécko, Gruzínsko, Holandsko, Chorvátsko, Írsko, Island, Kosovo, Lichtenštajnsko, Litva, Lotyšsko, Luxembursko, Maďarsko, Macedónsko, Malta, Moldavsko, Nemecko, Nórsko, Poľsko, Portugalsko, Rakúsko, Rumunsko, Rusko, Slovensko, Slovinsko, Srbsko, Španielsko, Švédsko, Švajčiarsko, Taliansko, Turecko, Ukrajina, Veľká Británia.

Využité boli tiež dáta z prieskumu uskutočnenom pre Európsku komisiu: Bleskový prieskum Eurobarometer 392 – TNS Political & Social: Preferencie Európanov v oblasti cestovného ruchu – február 2014.

O spoločnosti MasterCard

MasterCard (NYSE: MA), www.mastercard.com, je technologická spoločnosť v odvetví celosvetových platieb. Prevádzkujeme najrýchlejšiu sieť pre spracovanie platieb, ktorá prepojuje spotrebiteľov, finančné inštitúcie, obchodníkov, vlády a podniky vo viac než 210 krajinách a teritóriách celého sveta. Produkty a riešenia spoločnosti MasterCard ešte viac uľahčujú, zabezpečujú a zefektívňujú každodenné obchodné činnosti – napríklad nakupovanie, cestovanie, podnikanie a hospodárenie s financiami. Sledujte nás na Twitteru @MasterCardNews, pripojte sa k diskusii na CashlessPioneers Blog a prihláste sa k odberu najnovších správ v Engagement Bureau.

Buďte prvý, kto pridá komentár.

Napíšte komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.


*