Povolanie snov: ako sa stať letcom?

Na začiatok možno treba položiť otázku, prečo byť letcom. Letec je jedným z najváženejších a najlepšie ohodnotených povolaní na Slovensku. Podľa slov samotných pilotov je pocit v oblakoch neopísateľný, takisto ako všetky skúsenosti a zážitky, ktoré toto povolanie prináša. Predtým, ako bezpečne dovediete do vysnívanej destinácie tisícky ľudí, vás ale čaká časovo a finančne náročné štúdium a letecký výcvik.

Všetko začína lekárskou prehliadkou

Profesionálny letec bude, v najlepšom prípade, zodpovedný za životy stoviek ľudí. Musí byť preto v 100% fyzickom aj psychickom stave. Bez dôkladnej lekárskej prehliadky a potvrdenia od lekára na zdravotnú spôsobilosť nemôžete absolvovať leteckú prípravu. Takéto vyšetrenia v sebe zahŕňajú kontrolu celkového zdravotného stavu, najmä očí a srdca, krvné a zubárske vyšetrenia a samozrejme psychologické a IQ testy. Prehliadka môže trvať aj tri dni a zaplatíte za ňu od 290 eur. Žiadosť o osvedčenie zdravotnej spôsobilosti a zoznam poverených lekárov nájdete na stránkach Dopravného úradu SR.

Aj keď kolujú informácie o tom, že letec by nemal nosiť okuliare, nie je to pravda. Podstatné je, aby netrpel vážnejšími poruchami ako farbosleposť alebo porucha hĺbkového videnia. Problémom by nemal byť ani vek uchádzača. Na letecké skúšky sa dostanú aj tridsiatnici či štyridsiatnici, ak disponujú silným fyzickým i mentálnym zdravím. Musia sa len pripraviť, že nad 40 rokov prebiehajú zdravotné prehliadky každých 6 mesiacov.

Letecká škola – prvý krok ku kariére pilota?

Podmienky získania pilotného preukazu sú dané leteckým zákonom a ďalšími predpismi. Teoretická a praktická príprava na povolanie letca je nesmierna náročná a vyžaduje si nielen isté predpoklady a zručnosti, ale určite veľa trpezlivosti. Okrem niekoľko desiatok, stoviek až tisícok nalietaných hodín, vás neminú neľahké teoretické testy. Takže budúci letec musí trénovať nielen lietanie, ale venovať veľa času aj učeniu.

Prvou možnosťou, ako sa stať letcom, je absolvovanie dopravnej školy – Leteckej fakulty na TUKE (Technická univerzita v Košiciach) alebo Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov v Žiline. Povinnou súčasťou štúdia je aj praktický letecký výcvik. Cena letovej hodiny sa pohybuje v rozmedzí od 150 do 180 eur. Kvôli finančnej náročnosti je v rámci leteckej školy povinný praktický výcvik v rozsahu 45 letových hodín, čo stačí na získanie licencie PPL – úroveň súkromného pilota. Každý študent sa následne rozhodne sám, či má finančné prostriedky na ďalší level. Aby sa vám do štúdia a výcviku vrazené peniaze vrátili, musíte získať licenciu na obchodného pilota, tzv. CTL. Až vtedy môžete ako letec zarábať. Súkromný letec s licenciou PPL môže lietať prakticky po celom svete, ale nie za úplatu. A na to ste vysokú školu predsa neštudovali.

Sú aj iné možnosti, ako sa stať letcom

Absolvovanie leteckej alebo dopravnej vysokej školy nie je podmienkou na povolanie pilota.

Letcom sa môžete stať aj na základe kurzu v niektorej z 30 organizácii, kde získate potrebné licencie. Cesta cez organizácie alebo aerokluby (cca 2 roky) je rýchlejšia ako cez školu (3 až 5 rokov), zároveň je ale finančne náročnejšia.

Či už sa rozhodnete pre školu alebo jeden z kurzov, pre profesionálnu dráhu pilota potrebujete najskôr získať licenciu CTL, absolvovať teoretické skúšky na dopravného pilota (ATPL theory) a nalietať cca 215 hodín. Získaním licencie CTL sa ešte nič nekončí. Ste síce obchodným pilotom, ale nemáte licenciu na viacmotorové lietadlá MEPL (Multi Engine Pilot Licence) a prístrojovú kvalifikáciu IR (Instrument Rating). Bez prvej nemôžete riadiť viacmotorové lietadlá, bez druhej nemôžete lietať za nulovej viditeľnosti. Okrem spomínaných vás čaká licencia na rádiotelefonistu, s ktorou môžete používať vysielačku, výcvik pre spoluprácu vo viacčlennej posádke MCC (Multi Crew Co-operation), kurz prvej pomoci a skúšky z anglického jazyka. V momente, keď získate všetky spomenuté licencie a skúšky, môžete si pogratulovať. Je z vás veľavážený pán letec!

Pokiaľ chcete ísť ešte ďalej a zachraňovať napríklad ľudské životy v Tatrách a byť pilotom vrtuľníka záchrannej služby, potrebujete nalietať minimálne 1000 hodín. Ako veliteľ dopravného lietadla, tzv. ATPL, budete potrebovať až 2500 nalietaných hodín. Cena za leteckú prípravu sa môže vyšplhať až na 30 – 50 tisíc eur, prípadne viac. Záleží na tom, o ktorú licenciu sa uchádzate a aké máte letecké ambície. Financovanie štúdia a výcviku môže byť veľmi náročné, pokiaľ to letec alebo jeho rodina nemôže zaplatiť z vlastných zdrojov. Mnohé organizácie ponúkajú možnosť financovania na splátky alebo spolupracujú s niektorými komerčnými bankami, cez ktoré je možné získať pôžičku.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *