Ak by boli slovenské bio výrobky dostupné a cenovo prijateľné, až 79 percent Slovákov by im dalo prednosť pred tými, ktoré boli chemicky ošetrené postrekmi. Vyplýva to z telefonického prieskumu, ktorý pre Greenpeace Slovensko urobila agentúra Polis.
V dňoch od 24.-26. októbra 2015 dostala vzorka 912 slovenských respondentov starších ako 18 rokov v telefonickom rozhovore 4 otázky týkajúce sa potravinovej sebestačnosti Slovenska, preferencií pri výbere ovocia a zeleniny či vedomostí o rizikách zvyškov pesticídov v potravinách.
Ak by boli slovenské bio výrobky dostupné a cenovo prijateľné, prednosť pred „klasickými“ by im pritom dalo až 79 % Slovákov. Pre „bio“ by sa v takomto prípade nerozhodlo 15,3 % opýtaných, vyjadriť sa nevedelo 5,7%.
„Výsledky prieskumu podľa nás dokazujú, že ľuďom záleží na kvalite potravín, ktoré kupujú. Až 79 % opýtaných potvrdilo, že by mali záujem o ekologicky dopestované výrobky, keby boli dostupnejšie a cenovo prijateľné. Respondenti uprednostňujú bio výrobky, ale s ohľadom na cenu. Podľa nás by mali obchodné reťazce zvážiť túto požiadavku a ponúkať viac slovenských bio výrobkov,“ myslí si koordinátorka kampane Jedlo pre život Katarína Nikodemová z Greenpeace Slovensko.
Z prieskumu takisto vyplynul jasný postoj k potravinovej sebestačnosti Slovenska s ohľadom na životné prostredie. Sebestačnosť krajiny a farmárčenie spôsobom šetrným k životnému prostrediu považovalo v prieskume za dôležité až 96 % Slovákov.
„Myslíme si, že je to jasný signál aj pre smerovanie našej pôdohospodárskej politiky. Ministerstvo by malo zvážiť väčšiu politickú aj finančnú podporu pre ekologických farmárov,“ uzavrela Katarína Nikodemová.