Podiel domácej produkcie na pultoch obchodných reťazcov je dlhodobo diskutovanou témou na Slovensku. Na podiel vystavenia slovenských výrobkov v maloobchode sa zameral aj prieskum agentúry GfK iniciovaný spoločnosťou Kaufland Slovenská republika. Výsledky prieskumu ukázali, že na pultoch obchodných sietí je v priemere vystavených 39% slovenských výrobkov, pričom najviac ich bolo zaznamenaných v prevádzkach Kaufland a Tesco. Tie dosahujú viac ako dvojnásobné počty vystavenia slovenských výrobkov v porovnaní s priemerom konkurencie.
Prieskum sa zameral na 32 kategórií potravinových produktov na pultoch obchodných reťazcov, pričom sledoval ako percentuálne zastúpenie slovenských výrobkov, tak aj absolútne počty týchto produktov vystavených v prvej línii. V tomto prípade majú zahraničné reťazce výrazne viac slovenských výrobkov v ponuke ako napríklad COOP Jednota či CBA, najviac ich má Kaufland a Tesco. Prevádzky spoločnosti Kaufland dosiahli vo všetkých sledovaných kategóriách vyššie zastúpenie slovenských výrobkov na svojich pultoch, až 2,2 násobok počtu oproti priemeru trhu. A to aj napriek tomu, že v percentuálnom ponímaní bol pomer slovenských výrobkov vo viacerých kategóriách nižší alebo porovnateľný s priemerom trhu. Celkové percentuálne zastúpenie slovenských výrobkov je v Kauflande okolo 37%. Je preto veľmi dôležité spomínať vždy nielen percentuálne zastúpenie, ale aj absolútne čísla, ktoré dokresľujú celkový obraz diania na trhu.
„Pomer slovenských výrobkov v ponuke Kauflandu odzrkadľuje naše široké portfólio a snahu priniesť spotrebiteľovi rôznorodú ponuku, aby si mal z čoho vyberať. Diskusia o podiele slovenských výrobkov by sa však nemala odvíjať len od ich percentuálneho zastúpenia, ale od celkového zastúpenia výrobkov na pultoch prevádzok. Aktuálne čísla prieskumu jasne potvrdzujú našu snahu o podporu slovenských výrobkov, ako aj to, že naša kampaň Z lásky k Slovensku nie je len frázou, ale je založená na realite,“ hovorí Martin Gärtner, hovorca spoločnosti Kaufland Slovenská republika.
V porovnaní s rokom 2014 prieskum preukázal mierne zníženie zastúpenia slovenských výrobkov vo všetkých obchodných sieťach. Pokles vysvetľuje Richard Bendík, riaditeľ nákupu Kaufland Slovenská republika: „Podiel slovenských výrobkov v reťazcoch a teda aj u nás, ovplyvňujú rôzne faktory, ako napríklad to, že pre našich zákazníkov neustále zvyšujeme počet položiek v ponúkanom sortimente. Výrazným vplyvom je taktiež fakt, že viacero významných slovenských dodávateľov, ako napríklad Palma, Milex a Imperátor presunulo v poslednom období svoju výrobu do zahraničia, čo výrazne ovplyvnilo celý trh.“
Kľúčovým parametrom, ktorý ovplyvňuje ponuku obchodných reťazcov, sú očakávania a preferencie spotrebiteľov. Tí sa rozhodujú na základe viacerých kritérií, pričom slovenský pôvod často nie je medzi prioritnými požiadavkami. „Na základe dostupných štatistík a prieskumov spotrebiteľského správania vieme, že medzi základné parametre pri rozhodovaní o kúpe produktov patrí v prvom rade cena, čerstvosť a kvalita jednotlivých tovarov. „Slovenskosť“ výrobkov je v rámci atribútov rozhodovania spotrebiteľa až na 7-8 mieste,“ dopĺňa k téme analytik Ľubomír Drahovský.