Trendy v médiách opäť predmetom vedeckých diskusií

TRNAVA 28. 3. 2013 – Súčasná situácia, trendy a smerovanie médií v budúcnosti. Týmto témam sa venovala konferencia Megatrendy a médiá, ktorá sa uskutočnila 26. a 27. marca 2013 na Smolenickom zámku. Medzinárodné podujatie zorganizovala Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave.

V úvode konferencie prebehlo odovzdávanie ocenenia Granátové jablko Mariána Matyáša. Cenu za mimoriadny mediálny čin, ktorú každoročne udeľuje FMK, získala absolventka fakulty a redaktorka TA3 Natália Fónod Babincová. „Veľmi si ocenenie vážim, preto, že je to cena Mariána Matyáša, výnimočného človeka, ktorého som poznala, a preto, že toto ocenenie mi dala škola, na ktorej som začínala. Vnímam to ako ohodnotenie mojej práce,“ povedala Fónod Babincová. V kategórií študent si ocenenie odniesol Jakub Ptačin, spoluzakladateľ občianskeho združenia Back-Space a neformálnej študentskej konferencie Unicamp, autor iniciatív To sa nedá a Poctivo.

O svoje skúsenosti sa počas konferencie podelili odborníci nielen zo Slovenska, ale aj z Čiech, Poľska, Rumunska, Bulharska či Talianska. V rámci piatich sekcií diskutovali o problémoch a výzvach týkajúcich sa médií na Slovensku i v zahraničí. „Počas konferencie vystúpilo 112 aktívnych účastníkov zo šiestich krajín Európy. Veľmi nás teší, že oproti minulým rokom stúpla i kvalita príspevkov,“ uviedla dekanka FMK Dana Petranová. Príspevky sa venovali najmä mediálnej výchove, mediálnej kultúre a umeniu či marketingu v médiách.

Zaujímavou súčasťou podujatia bola panelová diskusia. Svoje názory v nej prezentovali osobnosti z mediálnej praxe. Pozvanie prijali významný český novinár a spisovateľ Karel Hvížďala, šéfredaktorka denníka Nový Čas Júlia Kováčová, šéfredaktor Hospodárskych novín Peter Vavro, generálny riaditeľ RTVS Václav Mika a predseda Rady pre vysielanie a retransmisiu Miloš Mistrík.

Hlavnou témou diskusie bola otázka, či a ako médiá v súčasnosti kultivujú mediálny priestor a jeho recipientov. „Snažíme sa informovať, poučiť a zabaviť,“ zhrnula Kováčová. Podľa jej slov „úroveň média je daná ľuďmi, ktorí ho tvoria, autocenzúrou, hranicou, ktorú tí ľudia nie sú ochotní prekročiť.“ Mika upozornil, že televízny priestor na Slovensku patrí slovenským televíziám iba spolovice. Vďaka multikanálovému prístupu majú diváci zvýšené očakávania na obsah. „Program verejnoprávnej televízie a rozhlasu musí byť iný ako v komerčných médiách,“ skonštatoval. Vavro vidí kultiváciu v „poctivom prístupe k spôsobu informovania“. Ako uviedol, kým médiá nebudú hľadať cestu k divákovi alebo čitateľovi, či už cez obsah alebo vhodne zvolený kanál, o kultivácii sa hovoriť nedá. Mistrík však upozornil, že „médiá nevznikli ako nástroj ku kultivácii. Ich prvotnou úlohou je informovať.“ Dodal, že postupne vznikali aj ďalšie funkcie a kultivácia je v súčasnosti pridanou hodnotou. Ako ju však dostať do médií? „Jedným z prostriedkov sú verejnoprávne médiá, pretože, u komerčných to ide veľmi ťažko,“ zhodnotil.

Novinkou oproti minulým rokom a zároveň dôležitým výstupom z konferencie je tzv. Smolenická deklarácia, na ktorej sa uzniesli účastníci konferencie. Deklarácia sumarizuje závery a odporúčania smerujúce k laickej i odbornej verejnosti, ktoré vyplynuli z príspevkov a diskusií v jednotlivých sekciách.

Účastníci si v rámci konferencie pripomenuli i odkaz sv. Cyrila a Metoda pri príležitosti 1150. výročia ich príchodu na Veľkú Moravu prostredníctvom posterovej sekcie. V nej boli prezentované práce študentov FMK UCM, žiakov gymnázia J. Hollého v Trnave a Základnej umeleckej školy v Trnave.

Zdroj: http://www.masmedialne.info/ucm-fmk-trendy-v-mediach-opat-predmetom-vedeckych-diskusii/

Viac informácií poskytne:

PaedDr. Eva Habiňáková, PhD.
Kabinet public relations
Atteliér – kreatívna a eventová agentúra FMK UCM v Trnave
e-mail: press.fmk@ucm.sk
www.fmk.ucm.sk

Autorka fotografie: Katarína Acél

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *