Nalejme si čistého vína, o realitných makléroch sa stále hovorí s istou dávkou dešpektu v hlase. Hádžu sa do jedného vreca s rozličnými pseudo-finančnými poradcami či inými predavačmi s teplou vodou. Vo veľkej miere si však za to ľudia môžu sami, pretože predaj svojej nehnuteľnosti bezmyšlienkovito zveria do rúk hocikomu.
Zaobchádzajú s predajom ako s návštevou kaderníka. Domov však nie je účes. Koľkokrát v živote meníte strih vlasov a koľkokrát predávate alebo kupujete nehnuteľnosť? Ak vás kaderník zle ostrihá, dá sa to napraviť. Nabudúce pôjdete k inému. No pri realitných kanceláriách zle zrealizovaný obchod asi sotva vrátite späť. Komu teda zveriť do rúk predaj vašej nehnuteľnosti tak, aby všetko prebehlo rýchlo, hladko a k vašej najväčšej spokojnosti? Ak vám niekto, komu dôverujete, vyslovene neodporučí konkrétneho makléra, zorientovať sa v spletitej džungli realitiek je behom na dlhé trate.
Voľnosť makléra
Problém spočíva v tom,že zákon realitnú činnosť nijako nekontroluje ani neobmedzuje. Maklérom sa môže stať prakticky hocikto. Nie je zriedkavé, že makléri na voľnej nohe sa tejto práci venujú popri inom zamestnaní, aby si ľahko privyrobili, čím sa rapídne znižuje kvalita ich práce. A nemá ju kto odkontrolovať. Väčšina realitných kancelárii totiž maklérov riadne nezamestnáva, funguje iba ako akási „strecha”. Zastrešujú živnostníkov, ktorí sa venujú predaju a kúpe nehnuteľností, prenajímajú im svoje meno, poskytujú reklamu, inzerciu a platia za konkrétne výsledky. Nedbajú však o to, aby sa makléri neustále školili a stopercentne ovládali problematiku realitného biznisu. „Realitní makléri tak pracujú na voľnej nohe a sami za seba. Ich „materská” realitná kancelária na nich nemá dosah, nekontroluje ich činnosť a oni sami sa nemajú s kým poradiť, keďže ich kolegovia sú vlastne zároveň konkurenciou. Mnohí z nich preto obchod nemusia primerane zvládnuť,” hovorí zo skúsenosti Ing. Michal Potaš zo spoločnosti Reality Alpia. Navyše, v takomto prípade vám realitná kancelária nikdy nezaručí, že všetci jej makléri sú rovnako kvalitní.
Nemá na to jednoducho dosah. Je bežné, že pre jednu realitnú kanceláriu pracuje profesionál s dobrými referenciami, ale aj „fušer”. Môžete teda natrafiť na makléra, ktorý sa o vašu nehnuteľnosť živo zaujíma, pravidelne vás kontaktuje a podáva správy o svojej činnosti. Ale aj na takého, ktorý nehnuteľnosť nafotí alebo urobí obhliadku, maximálne zaradí vašu nehnuteľnosť do ponuky a ďalej sa o ňu nestará. „Neraz maklér obchod nezvládol, nedostatočne s klientom komunikoval, zle mu poradil alebo ho dokonca úmyselne zavádzal. Na dvere našej realitnej kancelárie už klopalo viacero sklamaných klientov s požiadavkou, aby sme ich obchodný prípad dokončili. Pomohli sme im, avšak keby si už na začiatku vybrali lepšieho makléra, nemuseli prísť o čas, nervy a v niektorých prípadov aj peniaze.” Mnohí neseriózni makléri totiž používajú rôzne nekalé praktiky. Napríklad sa snažia získať výhodu oproti konkurencii tak, že podliezajú ponukové ceny. „Niektorí dokonca ponúkajú nehnuteľnosť za cenu, ktorú požaduje jej majiteľ a nezverejnia cenu, v ktorej je zahrnutá aj ich provízia. Ich ponuka je potom na internete najlacnejšia, no keď na nehnuteľnosť nájdu kupcu, musia si nejako priestor na províziu dodatočne vytvoriť.
Ak chce majiteľ nehnuteľnosť predať, nakoniec je nútený spustiť zo svojej požadovanej sumy. Týmto spôsobom makléri podľa mňa svojich klientov okrádajú, lebo nedodržiavajú dohodnuté podmienky,” odhaľuje Potaš bežnú prax. Ak teda nemáte odporúčania na konkrétneho makléra, ale na celú realitnú kanceláriu, je to teda tak trochu ako kupovanie mačky vo vreci.
Istota zamestnanca
Celkom inou šálkou kávy je realitná kancelária, ktorá svojich maklérov zamestnáva na trvalý pracovný pomer a teda si dlhodobo udržiava určitú stabilnú úroveň služieb. „Takáto kancelária má väčší dosah na kvalitu práce svojich maklérov. Určuje pravidlá a štandardy a dbá na ich dodržiavanie, čím minimalizuje riziko pre klientov. Realitní makléri sa kancelárii zodpovedajú za každý krok a pri uzatváraní obchodov sa musia riadiť stanovenými postupmi,” vymenúva Potaš firemnú politiku, ktorú presadzuje aj realitná kancelária Reality Alpia. „Keďže všetci makléri – zamestnanci pracujú ako jeden tím, nie sú osamelými bežcami, ale cítia sa byť súčasťou firmy. Pociťujú väčšiu istotu a stabilitu a viac im záleží na dobrom mene spoločnosti a spokojnosti klienta.” Potaš dodáva, že kancelária, ktorá už na začiatku do svojich maklérov investuje čas a peniaze, vie neserióznych alebo nedostatočne kvalitných ľudí včas odhaliť a do terénu ich nepustí. Bol by to veľký hazard, ktorý by mohol poškodiť dobré meno celej kancelárie. „Kvalitní realitní makléri sa nerodia tak, že ich hodíte do vody a musia hneď plávať. Ale v prvom rade kvalitným zaškolením a asistenciou starších a ostrieľanejších kolegov, ktorí majú záujem pomôcť novému maklérovi. V našej realitnej kancelárii napríklad každého makléra po prijatí do zamestnania dôkladne vyškolíme. Je to v najlepšom záujme nielen celej firmy, ale najmä našich klientov,” uzatvára Potaš.
Ako si vybrať správneho makléra?
Radí Michal Potaš z Reality Alpia
Najlepším vodítkom je osobné odporúčanie. Ak bol váš známy spokojný, pravdepodobne budete aj vy.
- Vyberte si kanceláriu, ktorá poskytuje stabilnú úroveň služieb, to znamená, že má na svojich maklérov dostatočný dosah. To býva zväčša tá, ktorá maklérov zamestnáva. V opačnom prípade sa zaujímajte skôr o konkrétneho makléra.
- Ak sa rozhodujete pre nejakú realitnú kanceláriu či makléra iba na základe ceny, je pravdepodobné, že kvalitné služby nedostanete. Kvalita niečo stojí, ale ušetrí vám veľa problémov.
- Solídna realitná kancelária má prehľadne spracovanú webovú stránku s ponukami. Inzeráty sa objavujú na viacerých portáloch a vaše inzeráty sa zobrazujú na popredných miestach, čo znamená, že vaša ponuka bude dobre odprezentovaná. To však nestačí, preto si v druhom kroku dohodnite s maklérom stretnutie, aby ste si overili jeho profesionalitu. Navštívte jeho kanceláriu. Ako ju má zariadenú? A má vôbec kanceláriu? Aký má personál, webovú stránku? Kde inzeruje? Akú má reklamu? To všetko sú drobné nápovedy, ktoré vám ukážu, s kým máte do činenia a či mu možno dôverovať.
- Na stretnutí sa veľa pýtajte. Maklér vám musí vedieť priblížiť ako bude vyzerať priebeh obchodu. Mal by sa zaujímať o celú situáciu, prečo predávate alebo kupujete nehnuteľnosť, aby vám vedel čo najlepšie poradiť.
- Mal by vám vedieť poradiť ohľadom financovania, daní či zápisu do katastra.
- Dôležitý je nielen výber serióznej realitnej kancelárie, ale aj od začiatku dobre nadstavená ponuková cena. Dobrý maklér vám musí vedieť poradiť ako nadstaviť ponukovú cenu, aj celú stratégiu predaja. Každá nehnuteľnosť je novinkou iba raz a ak dobre stanovíte cenu, môžete z tohoto vyťažiť rýchlym predajom. Ak si však pýtate premrštenú sumu, ani najlepší maklér na svete vašu nehnuteľnosť nepredá.
- Je rozumné vybrať si jednu realitnú kanceláriu, ktorá bude vašu nehnuteľnosť ponúkať. Alebo maximálne dve-tri. Pokiaľ totiž predaj svojej nehnuteľnosti zveríte do rúk priveľa kanceláriám, stratíte prehľad, kancelárie na vás budú tlačiť so znížením ceny a nakoniec dostanete menej peňazí. Ak nehnuteľnosť zveríte jednému profesionálovi, bude jej venovať viac úsilia, nemusí tlačiť na znižovanie ceny a aj vy za ňu dostanete viac peňazí.