Slováci s obľubou snívajú, no svoje sny si nedokážu splniť. Viac ako polovica z nich to odôvodňuje najmä nedostatkom peňazí. Na druhej strane, ak môžu, svojim blízkym plnia sny častejšie ako sebe. Vyplýva to z prieskumu agentúry 2muse realizovaného exkluzívne pre Poštovú banku.
Slováci na plnenie svojich snov ročne minú najčastejšie približne 500 eur. Najviac ľudí je ochotných zaplatiť za splnenie sna od 100 do 1 000 eur. „Štvrtina snívajúcich Slovákov nevie vyčísliť svoje najväčšie sny v peniazoch, alebo tvrdí, že hodnota ich konkrétneho najväčšieho sna je nevyčísliteľná,“hovorí o výsledkoch prieskumu Anna Tkáčová, hovorkyňa Poštovej banky. Majú však aj vyčísliteľné sny, ktoré by si radi splnili, ak by mali dostatok peňazí. „Ľudia by si chceli najradšej splniť sny o vlastnom bývaní, dovolenke či cestovaní alebo o aute,“ dodáva.
„Keby nebolo snívania, nevedeli by sme si v mysli predstaviť niečo, čo sme nevideli, nezažili. Predstavivosť sa premieta do našich vízií, snov, či snáh niečo získať alebo dosiahnuť,“ hovorí psychologička Daniela Mináčová.Akonáhle si niečo vysnívame a pevne sa pre to rozhodneme, každá bunka nášho tela nám podľa nej bude pomáhať, aby sme to dosiahli. „Potom je už ľahké nájsť cesty a spôsoby ako premeniť naše sny na realitu,“ dodáva psychologička.
Až štyri pätiny (81%) opýtaných v prieskume tvrdia, že ak si to môžu dovoliť, sny splnia radšej svojim blízkym ako sebe. Z analýzy dát Poštovej banky vyplynulo, že ak sa klienti rozhodnú obdarovať svojich blízkych, najčastejšie hľadajú ten ideálny darček v parfumérii, drogérii, kníhkupectve alebo klenotníctve. Čoraz viac Slovákov sa však pri výbere darčeka pre blízkych spolieha na nákupné poukážky. Tento univerzálny darček na nákup kníh, oblečenia alebo iných radostí je zväčša stávkou na istotu, že pri výbere nešliapnu vedľa.
„V reakcii na tento trend sme sa rozhodli pripraviť pre klientov nový, špeciálny produkt, darčekovú kartu. Jej jedinečnosť spočíva v tom, že poteší darčekom alebo službou podľa vlastného uváženia a túžob obdarovaného, a je dostupná online z pohodlia domova,“ vysvetľuje hovorkyňa Poštovej banky. Kartou môže platiť u všetkých obchodníkov, ktorí akceptujú platobné karty MasterCard, ako aj na internete. Klient môže objednať kartu veľmi jednoducho a pohodlne cez www.darujkartu.sk. Sám si určí výšku kreditu, maximálne však vo výške 100 eur a zvolí si adresu aj spôsob doručenia.
„Stále častejšie siahame po praktických darčekoch pre našich blízkych a po poukážkach na nákup. Tento trend ukazuje, že spotrebiteľ sa pri výbere daru čoraz častejšie pozerá na to, čo obdarovaného skutočne poteší, než na veľkosť darčeka. Reakcia banky prostredníctvom tohto nového produktu ukazuje, že takto môže osloviť širokú škálu svojich zákazníkov,“ dodal Ľubomír Drahovský, analytik prieskumnej agentúry Terno.
Napriek zvyšujúcemu sa počtu darčekových poukážok dominujú u Slovákov v rebríčku stále už spomínané tradičnejšie darčeky. Zaujímavosťou je, že najviac peňazí v obchodoch, ktoré predávajú aj darčeky, míňali klienti v strede mesiaca, teda až po výplatnom termíne. V prvom štvrťroku bol pritom „najsilnejší“ 13. február – deň pred sviatkom zamilovaných. Väčším prekvapením je však to, že klienti nakupovali pomerne veľa darčekov aj 13. marca. Na tento deň pripadal poverami opradený „piatok trinásteho“.